• Sari Honkavaara

Tee päätös, jota et kadu!

26.8.2022 vietetään vuosittaista Savuton Suomi -päivää. Tämän vuoden teemana on ”Päätös, jota et kadu. Aina kannattaa lopettaa nikotiinituotteiden käyttö.” Savuton Suomi 2030 -verkoston tarkoitus on yhteistyössä edistää tupakattomuutta ja nikotiinittomuutta sloganilla ”yhdessä savuttomuuteen”. Toiminta tukee nimensä mukaisesti tupakkalain tavoitetta, joka on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen Suomessa vuoteen 2030 mennessä.




Nikotiini koukuttaa kuin heroiini


Nikotiini on erittäin addiktoiva aine, joka koukuttaa yhtä vahvasti kuin heroiini. Tämä vertauskuva kertoo hyvin siitä, miksi nikotiinituotteista eroon pääseminen on usein niin vaikeaa ja repsahduksia tapahtuu hyvästä lopettamismotivaatiosta huolimatta. Nikotiini aiheuttaa sekä fyysistä että henkistä riippuvuutta. Nikotiinituotteiden käyttöön liittyy usein vahvasti myös sosiaalinen riippuvuus ja kuuleekin sanottavan, että ”tupakkapaikalla on parhaat jutut”.



Niko-toiminnan lopettamisvinkit


Oletko ajatellut lopettavasi? Hienoa! Se on ensimmäinen askeleesi.


1. Tee selkeä päätös

Kaikki lähtee päätöksenteosta lopettaa. Hyvä käytännön vinkki on asettaa itselleen tavoitteeksi tarkka päivämäärä, jolloin lopettaa. Päivämäärää ei ole hyvä asettaa liian kauas, jotta päätös pysyy – tavoite on hyvä asettaa korkeintaan kahden viikon päähän. Kun päivämäärä koittaa, hävitä kaikki nikotiinituotteet. Kerro muille lopettamispäätöksestä, jotta päätökseen on helpompi sitoutua. Lopettamispäätöksen ääneen toteaminen vähentää houkutuksia, kun nikotiinituotteita käyttävät ystävät pystyvät huomioimaan päätöksesi. Jos lähipiirissäsi on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettanut henkilö, yritä saada hänet tukihenkilöksesi. Hän tietää kokemuksesta, kuinka hankalaa lopettaminen voi olla.

Voit vähentää nikotiinituotteiden käyttöä hiljalleen tähän lopettamispäivään asti, jotta lopettaminen helpottuisi.

  • pidennä käyttöväliä

  • vähennä kerta-annosta ja käyttöaikaa (pidä nuuskaa suussa vähemmän aikaa tai älä polta koko savuketta)

  • vaihda miedompaan tai vähemmän mieluisaan tuotemerkkiin

  • älä osta suuria määriä nikotiinituotteita kerralla

  • jos käytät useampaa nikotiinituotetta, vähennä ja lopeta myös niiden käyttö

  • älä korvaa nikotiinituotetta toisella

On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkkä vähentäminen ei usein johda lopettamiseen, vaan lopettamispäätöksessä on hyvä pysyä. Vähentämisen tarkoituksena on helpottaa lopettamista ja vähentää vieroitusoireita.


2. Selvitä riippuvuutesi taso

Tee nikotiiniriippuvuustesti (esimerkiksi https://testit.fressis.fi/nikotiinikoukku).

Se auttaa selvittämään, kuinka riippuvainen olet nikotiinista. Jos huomaat olevasi voimakkaasti riippuvainen nikotiinista ja lopettaminen on haasteellista, voi olla hyvä idea keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän voi tukea sinua päätöksessä ja esimerkiksi arvioida, tarvitsetko nikotiinikorvaushoitoa lopettamisen tueksi. Vaikka ei ole tarkoituksen mukaista vaihtaa yhtä nikotiinituotetta toiseen, ei lyhytaikaisesta, ohjeiden mukaisesta ja terveydenhuollon ammattilaisen valvomasta nikotiinikorvaustuotteiden käytöstä ole haittaa. Nikotiiniriippuvuus on vakava sairaus, joka joskus vaatii asianmukaista hoitoa. Onneksi hoitokeinoja, tietoa ja tukea on saatavilla.

3. Hanki oikeaa tietoa

Ota selvää tupakka- ja nikotiinituotteiden terveyshaitoista ja millaisia myrkyllisiä aineita ne sisältävät nikotiinin lisäksi. Luota ammattilaisiin, kuten kouluterveydenhoitajaan, älä usko kavereita!

Tässä muutama fakta nikotiinituotteista lopettamisen tueksi:

  • Nikotiinin vaikutuksesta verenpaine kohoaa, käsien ja jalkojen verisuonet supistuvat, sydämen lyöntitiheys kasvaa, verisuonet kalkkeutuvat vähitellen ja sydänveritulpan vaara kasvaa. Hermoston toiminta ja hormonitasapaino häiriintyvät, kunto heikkenee asteittain ja ilmenee unettomuutta, päänsärkyä ja hikoilua. Nikotiini aiheuttaa myös hedelmättömyyttä ja impotenssia.

  • Tupakointi vaikuttaa koko elimistöön ja lisää vaaraa sairastua mm. sydän- ja verisuonitauteihin, keuhkoahtaumaan, erilaisiin syöpiin ja osteoporoosiin.

  • Nuuska sisältää lukuisia aineita, joita on tunnistettu syöpää aiheuttaviksi. Nuuskan sisältämiä terveydelle ja ympäristölle haitallisia aineita ovat esimerkiksi asetoni, arsenikki, raskasmetallit, kuten lyijy, kadmium ja kromi ja PAH-yhdisteet. Nuuska aiheuttaa erityisesti suunalueen sairauksia.

  • Sähkötupakka ei ole vaaratonta. Sähkösavukenesteistä ja niiden höyrystä on löydetty terveydelle haitallisia aineita. Vielä ei tarkkaan tiedetä, miten vaarallisia sähkösavukkeet ovat. Keuhkovaurioiden riski on kuitenkin aina olemassa silloin, kun hengitetään toistuvasti sellaisia kemikaaleja, joita keuhkoihin ei ole tarkoitettu. Sähkösavukenesteisiin lisättävä nikotiini aiheuttaa luonnollisesti näiden lisäksi nikotiinin omat terveyshaitat.


4. Listaa plussat ja miinukset

Mieti, mitä hyötyä tai haittaa nikotiinituotteiden käytöstä sinulle on. Ole rehellinen itsellesi, listaa tasapuolisesti käytön sekä hyviä että huonoja puolia.

Mieti esimerkiksi:

  • Miksi haluat lopettaa nikotiinituotteiden käytön?

  • Mitä huonoja asioita nikotiinituotteet ovat tuoneet elämääsi? Oletko huomannut nikotiinin huonoja terveysvaikutuksia, kuten alentuneen suorituskyvyn?

  • Mitä etuja tai hyviä asioita koet saavasi nikotiinituotteiden käytöstä?

  • Mikä motivoi sinua lopettamaan?


5. Valmistaudu

Nikotiinituotteiden käytön lopettaminen vaatii lopettamispäätöksen lisäksi itsekuria, motivaatiota ja oikeaa asennetta. Vain sinä itse voit lopettaa, kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi. Lopettaminen kannattaa aina, mutta ajankohtaa valittaessa olisi hyvä huomioida stressaavat elämäntapahtumat ja välttää lopettamisen ajoitusta niihin (esimerkiksi uuden koulun aloitus tai koeviikko). Ole tietoinen myös mahdollisista vieroitusoireista. Älä siis pelästy, jos koet esimerkiksi keskittymisvaikeuksia, hermostuneisuutta, päänsärkyä, vapinaa ja sydämen tykyttelyä. Vieroitusoireet ovat ikäviä, mutta ohimeneviä. Selkeän lopettamissuunnitelman tekeminen voi auttaa.

  • Keksi jotain muuta ajattelemista tai mielekästä tekemistä, kuten liikunta.

  • Voit käyttää lopettamisen tukena tavallista purkkaa tai pastilleja tai kokeilla veden juomista.

  • Jos olet kilpailuhenkinen, voit yhdistää lopettamiseesi vedonlyönnin tai kilpailun kaveripiirisi kanssa.

  • Kavereiden tuki voi auttaa; pyydä heitä tsemppaamaan tai lopettamaan kanssasi. Todennäköisesti joku muukin tuttavasi on ajatellut lopettamista.

  • Vältä muiden päihteiden käyttöä, kuten alkoholin juomista, sillä ne lisäävät nikotiininhimoa.


6. Miten päätös pysyy?

Mieti jo etukäteen, millaisissa tilanteissa uudelleen aloittaminen voi houkuttaa. Mieti myös, miten toimit, jos kohtaat houkutuksia. Eritoten ensimmäisen kahden viikon aikana saattaa eteesi tulla tilanteita ja mielitekoja, jolloin haluaisit aloittaa nikotiinituotteiden käytön uudelleen.



Jos repsahdat…

  • Ole armollinen itsellesi ja palaa uudelleen lopettamissuunnitelmaan.

  • Muista, ettei lopettamisyrityksesi ole täysin epäonnistunut, jos päädyt kokeilemaan nikotiinituotteita uudelleen pari kertaa.

  • Muistele, miksi alun perin halusit lopettaa.

  • Muista, että lopettaminen voi vaatia usean yrityksen.


Huomaa lopettamisen positiiviset vaikutukset!

  • Rahaa säästyy muuhun

  • Et ehkä sairastele yhtä paljon

  • Jaksat paremmin ja kuntosi kohenee

  • Keskittymiskykysi paranee

  • Palaudut ja nukut paremmin

  • Hengityksesi raikastuu

  • Nikotiini ei enää hallitse elämääsi


Tsekkaa linkit ja lataa Erovirasto-appi


Apua tupakka- ja nikotiinituotteiden lopettamiseen saat lataamalla Erovirasto-apin osoitteesta https://www.fressis.fi/erovirasto/.


Tsekkaa myös nämä hyödylliset nettisivut löytääksesi lisätietoa nikotiinituotteista ja apua lopettamiseen:

https://www.sakitonsyyskuu.fi/

https://www.fressis.fi/kanava/nikotiinituotteet/

https://stumppi.fi/

Recent Posts

See All