• Sari Honkavaara

Mitä Säkittömällä syyskuulla saavutettiin?



Nuorten nuuskattomuuteen tähtäävä Säkitön syyskuu -kampanja päättyi perjantaina. Kuukausi oli hektinen, mutta antoisa. Se sisälsi paljon ajettuja kilometrejä ja tuntien suunnittelutyötä, mutta myös useita vaikuttavia oppilaitos- ja nuorisotoimivierailuja; terveyskioskeja, joissa tarjottiin terveystietoutta ja toiminnallista tekemistä sekä aikaansaatiin aitoja kohtaamisia nuorten kanssa.

Kiersimme kuukauden aikana Touko-terveysbussilla laajasti Varsinais-Suomen aluetta ja kohtasimme satoja nuoria. Yhteistyökumppanimme Hämeenlinnan kaupungin Ei nuuskalle –kampanjan kanssa käsi kädessä kohdattujen nuorien määrä kasvoi entisestään.


Aloitustapahtumalla saatiin hyvä startti kuukauteen


Kampanja potkaistiin näyttävästi käyntiin heti 1.9. etäaloitustapahtumalla, jossa tämän vuoden teeman (Paljasta hymysi) mukaisesti keskusteltiin nikotiinituotteista, erityisesti nuuskasta, ja sen vaikutuksesta suun terveyteen. Aloitustapahtumassa kampanjakasvo Weksi esittäytyi ja kertoi suhteestaan nikotiinituotteisiin ja hänelle sai esittää kysymyksiä. Striimattu tapahtuma keräsi hyvin katselijoita ja tapahtumasta nauhoitettu tallenne on kerännyt jo reilusti yli 100 katselukertaa.



Medianäkyvyyttä verkkojulkaisuissa, painetuissa lehdissä ja somessa


Aloitustapahtuman lisäksi Säkitön syyskuu näkyi mediassa. Julkaisemaamme mediatiedotteeseen tarttui Aamuset, Turun Sanomat ja yhteistyökumppanimme Hämeenlinnan kaupungin kautta Yle. Sosiaalisessa mediassa kampanjahashtagit #säkitönsyyskuu ja #paljastahymysi ja tilattavat kampanjamateriaalit levisivät laajemmaltikin Varsinais-Suomen ulkopuolelle.




Some-sisältöä olivat tuottamassa kanssamme Turun ammattikorkeakoulun media-alan opiskelijat ja Turun ammatti-instituutin suun terveyden opiskelijat.


Kansallista somenäkyvyyttä saimme, kun mm. Savuton Suomi jakoi päivityksiämme.



Terveyskioskeilla matalan kynnyksen terveystietoa ja kohtaamisia nuorten kanssa


Säkittömän syyskuun aikana kiersimme Touko-terveysbussilla Turun ammatti-instituutin koulutaloja yhdessä Turun kaupungin suunterveyden kanssa. Ammattiin opiskelevat nuoret saivat tietoa nikotiinituotteista ja niiden terveyshaitoista sekä tietoa oikeanlaisesta suuhygieniasta ja energiajuomien haitallisuudesta.



Tietoa annettiin havainnollistavin ja toiminnallisin keinoin muun muassa nikotiininäyttelyn, juomien pH-mittauksen ja keuhkojen häkämittauksen avulla. Muuna toimintana terveyskioskit sisälsivät arvontoja, pinssien suunnittelua ja painatusta, siirtotarroja ja Säkitön syyskuu -kampanjatarroja.




Toisen asteen oppilaitosten lisäksi vierailimme

varsinaissuomalaisissa peruskouluissa, nuorisotiloissa ja tukioppilaiden leireillä. Nämä vierailut sisälsivät edellä mainittujen toimintojen lisäksi vaihdellen esimerkiksi terveystieto-onnenpyörän, Kahoot!-päihdevisoja ja nikotiinifaktajanoja.


Kaiken toiminnan ohessa tarjosimme mahdollisuuden kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä luotettavilta aikuisilta tai muuten vain jutustella kuulumisia.






Kampanjan aikana kohdattiin tuhansia nuoria


Laajensimme yhteistyöverkostoamme ja olimme näkyvillä messuilla ja koulutuksissa. Toimintamme oli laajempaa ja monipuolisempaa lisähenkilöstöresurssin myötä. Kohtasimme kuukaudessa yli tuhat nuorta kasvotusten sekä sen lisäksi tuhansia nuoria sosiaalisen median välityksellä.


Nuoret ovat aitoja ja suoria. Oli upeaa nähdä innostus nuorten silmissä, kun tarjoamamme toiminta oli osunut nappiin. Oli myös tärkeää saada arvokkaita kehittämisehdotuksia suoraan kohderyhmältämme. Toisaalta palkitsevaa oli nähdä myös se pieni huolen pilkahdus nikotiinituotteita käyttävän nuoren kasvoilla, kun hänelle tarjottiin faktatietoa nikotiinituotteiden käytön terveyshaitoista. Toivottavasti se pieni pilkahdus kasvaa vielä lopettamispäätökseksi.



Recent Posts

See All